Prowadzenie własnego sklepu internetowego może być świetnym pomysłem na biznes. Zwłaszcza jeśli ma się pomysł na to, co i komu sprzedawać, a także jak zareklamować swój towar. Zanim jednak sklep będzie mógł dla nas zarabiać- trzeba przebrnąć przez szereg formalności. Jak założyć sklep internetowy szybko i sprawnie?
Założenie działalności gospodarczej to pierwsze i najważniejsze zadanie
Zastanawiając się, jak założyć sklep internetowy, trzeba przyjąć za punkt wyjścia dopełnienie wszelkich kwestii prawnych i podatkowych. Ze względu na specyfikę pracy we własnym sklepie internetowym, osoby, które go prowadzą najczęściej rejestrują swoją firmę jako jednoosobową działalność gospodarczą. Daje im to nadal możliwość zatrudniania własnych pracowników. Założenie działalności to także złożenie wniosku do CEIDG, a także ewentualne zgłoszenie się jako płatnika VAT. Konieczny jest wybór odpowiedniej formy opodatkowania. Zdecydowanie najczęściej wybieraną opcją jest ryczałt. Więcej szczegółów związanych z rejestracją takiej działalności można znaleźć pod hasłem- jak założyć sklep internetowy. Warto mieć także świadomość, że nie jest konieczne rejestrowanie działalności gospodarczej do tego, aby prowadzić sklep internetowy. W takiej sytuacji jednak dochód nie może przekroczyć połowy pensji minimalnej miesięcznie, co jest już sporym ograniczeniem.
Ważny dokument, który każdy sklep musi posiadać – regulamin
Jak założyć sklep internetowy i prowadzić go zgodnie z literą prawa? Bardzo istotną kwestią jest to, że każdy taki sklep musi posiadać swój własny regulamin, gdzie zostaną przedstawione zasady i warunki sprzedaży, będą określone prawa konsumenta i opisane sposoby reklamowania i zwrotu towarów. Do takiego regulaminu będzie można zawsze odnieść się w sytuacjach spornych z klientami. Co istotne, regulamin musi być zgodny z obowiązującymi zapisami prawa konsumenckiego, np. w takich kwestiach jak zwrot towaru do 14 dni bez podania przyczyny. Regulamin powinien też opisywać takie aspekty jak prowadzone programy lojalnościowe czy działanie newslettera.
Polityka prywatności i ochrona danych osobowych
Kwestie te są bardzo istotne dla każdego przedsiębiorcy, który posiada swój sklep, a tym samym na szereg różnych sposobów gromadzi dane osobowe swoich klientów. Należy zadbać o to, aby na stronie sklepu pojawiła się wzmianka o gromadzonych plikach cookies. Dokument z polityką prywatności musi być łatwo dostępny- najlepiej, aby znajdował się w osobnej zakładce na stronie. Na pewno musi się w nim znaleźć informacja o sposobie gromadzenia danych, o tym, w jaki sposób są zabezpieczane i do czego wykorzystywane. Musi być też zawarta informacja o tym, że klient ma prawo wnioskować o usunięcie swoich danych z bazy.