Podstawowym zadaniem segregatorów jest porządkowanie oraz archiwizowanie dokumentów. Ich zastosowanie na przestrzeni lat się nie zmieniło, natomiast zaistniała możliwość wprowadzenia szeregu udogodnień, które mogą uczynić z segregatora nie tylko narzędzie do archiwizowania, ale również do reklamowania. Jak wygląda proces produkcji segregatorów? I co można zrobić, aby dobrze się prezentowały?
Z czego składają się segregatory?
Segregatory wyposażane są w mechanizmy 2- lub 4-ringowe. Rozstaw ich ramion jest dopasowany do rozstawu dziurkującego. Wersje biurowych segregatorów mają na grzbiecie specjalny otwór, który ułatwia wyciąganie ich z półki. Na grzbiecie często można je opisać, czasami istnieje również możliwość, aby etykietę opisową wymienić.
Podstawowe wersje segregatorów składają się z litej tektury o grubości 2 mm. Od strony zewnętrznej zadrukowuje się je papierem samoprzylepnym, laminowanym folią błyszczącą, a od strony wewnętrznej – białym papierem. Najpopularniejsze formaty to A5 i A4.
Segregatory można dodatkowo wyposażyć w:
- oczko grzbietowe,
- oczka rado,
- metalową szynę, która zabezpiecza krawędzie okładki,
- kieszenie samoprzylepne lub kieszenie na wizytówki/płyty CD.
Rodzaje segregatorów
Oprócz zwykłych segregatorów z kartonowej oprawy, często wykonuje się takie produkty jak:
- segregatory-teczki,
- segregatory reklamowe,
- segregatory-etui,
- segregatory prezentacyjne,
- segregatory z polipropylenu,
- segregatory ekologiczne,
- segregatory skóro- lub płótnopodobne,
- segregatory reklamowe sztancowane.
Dodatki do segregatorów
Producenci segregatorów oferują klientom różne sposoby uszlachetniania okładek, np. folię strukturalną, która zabezpiecza okładkę przed zarysowaniami, a przede wszystkim nadaje jej estetycznego wyglądu. Można stosować również inne udogodnienia, takie jak folie aksamitne, kalander czy lakiery wybiórcze UV. Często oferowane są także zamknięcia na rzep lub magnes. Dla firm atrakcyjne mogą się okazać tłoczenia na okładce – to dobry sposób na zaprezentowanie własnego logo.
Jak przebiega produkcja segregatorów?
– W pierwszej kolejności ustala się szczegóły produkcji, to znaczy: wybiera się format, grubość grzbietu, rodzaj mechanizmu i ewentualne dodatki jak np. kieszonka na wizytówkę. Jeżeli jest to projekt dla konkretnej firmy, ustala się projekt graficzny, który ma się znaleźć na okładce. Wybierany jest także rodzaj uszlachetnienia okleiny – tłumaczy przedstawiciel firmy Media Gold.
Po etapie ustaleń następuje wydruk okleiny i jego uszlachetnianie. Po druku odbywa się kaszerowanie segregatora, czyli oklejanie litej tektury zafoliowanym arkuszem (często z nadrukiem). Na koniec zakłada się okucia i dokonuje się zbrojenia, czyli założenia mechanizmów przytrzymujących dokumenty, a także innych akcesoriów. Na końcu produkt jest zabezpieczany i trafia do bezpośrednio do hurtowni lub klienta.
Produkcja segregatorów nie jest skomplikowana, natomiast w Polsce bardzo mało firm wykonuje je na zamówienie klienta. Trzeba pamiętać o tym, że to niezawodny, jak i tani gadżet reklamowy, dlatego warto z niego skorzystać nie tylko w przypadku porządkowania biurowych dokumentów, ale również w celach marketingowych.