Czy warto kupić samochód podemonstracyjny?

Przyszli kierowcy stają najczęściej przed typowym wyborem: zakup pojazdu w salonie lub na rynku wtórnym. Nowe auto może okazać się zbędnym wydatkiem, a używany samochód – niewypałem. Wiele osób nie ma pojęcia o opcji pośredniej: zakupie auta demonstracyjnego, będącego technicznie jeszcze nowym sprzętem, z niskim przebiegiem (maksymalnie do 20-30 tysięcy kilometrów) oraz cenie o wiele niższej od katalogowej.

Czym są auta demonstracyjne?

Samochody demonstracyjne należą do grupy praktycznie nowych pojazdów o bardzo niskim przebiegu. Mają fabryczną gwarancję.

Zdarza się, że właściciel używanego auta zakłamuje przeszłość pojazdu, zmienia parametry i próbuje nas oszukać. Taka sytuacja jest niemożliwa w przypadku samochodów demonstracyjnych. Potencjalny klient ma możliwość poznać dokładną historię sprzętu motoryzacyjnego, a obecny posiadacz, np. dealer nie może zataić żadnej informacji przed nim – mówi ekspert z firmy ADF Auto.

Samochody demonstracyjne dzielimy na auta powystawowe, gromadzone przez salon dealerski lub testowe, którymi sprzedawcy odbywali jazdy próbne z przyszłymi nabywcami. Każdy salon samochodowy powinien posiadać przynajmniej jeden reprezentacyjny egzemplarz danego, najnowszego modelu. Najlepsze rozwiązanie to posiadanie kilku wersji pojedynczej klasy, różniących się między sobą wyposażeniem, silnikiem, skrzynią biegów – tak, aby każdym mógł się przejechać potencjalny klient. Zadaniem aut demonstracyjnych jest reklama konkretnego modelu pojazdu, w związku z czym charakteryzują się wysokiego poziomu ekwipunkiem.

Samochody powystawowe i testowe

Auta powystawowe mają zazwyczaj bardzo niski lub zerowy przebieg, co wynika z ich przeznaczenia. Jeżdżono nimi sporadycznie, zazwyczaj pełniły jedynie funkcję reprezentatywną. Część z nich może nawet nie być jeszcze zarejestrowana. Owe samochody praktycznie niczym nie różnią się od nowych pojazdów z salonu.

Auta testowe różnią się od powystawowych liczbą przejechanych kilometrów (maksymalnie 15 tysięcy kilometrów) oraz historią użytkowania. Klienci wielokrotnie mogli się nimi przejechać. Potencjalny nabywca powinien zwrócić szczególną uwagę na ich stan techniczny.

Niska cena jako zaleta samochodów demonstracyjnych

Największą zaletą samochodu demonstracyjnego jest znacznie niższa cena. Posiadając określoną kwotę, potencjalny klient może zakupić pojazd o lepszym wyposażeniu niż auto z salonu. Samochody demonstracyjne są zadbane i warte swojej ceny – stanowią przecież narzędzie marketingowe każdego sprzedawcy. Dobry dealer usuwa każdą najmniejszą szkodę blacharską czy lakierniczą. Podemonstracyjne auta mają bardzo niski przebieg i często są sprzedawane w roku swojej produkcji. Cena nie jest ściśle określona – przyszły nabywca może negocjować ze sprzedawcą.

Świetnie wyposażone wozy

Samochody demonstracyjne, jako elementy reprezentacyjne, muszą być zaopatrzone w gadżety. Charakteryzują się doskonałym, nowoczesnym wyposażeniem. Zazwyczaj mają bardzo mocne silniki, automatyczne skrzynie biegów i elektroniczne dodatki, np. wyświetlacze DVD w zagłówkach. Część zewnętrzna aut jest zawsze estetyczna i zadbana. Jeżeli właściciele przeprowadzali jakieś naprawy, wszystkie informacje znaleźć można w dokumentacji serwisowej autoryzowanego przedstawiciela.

Przed zakupem poznaj historię pojazdu

Pojazdy podemonstracyjne zazwyczaj były kilkukrotnie używane, co niesie ze sobą minimalne ryzyko zakupu. Każdy sprzedawca powinien bezproblemowo udostępnić szczegółową historię pojazdu. W dokumencie odznaczone będą wszystkie naprawy, modyfikacje i zdarzenia z samochodem. Potencjalny klient powinien przyjrzeć się dokładnie każdej rysie, a także zaznajomić z kosztami eksploatacji. Niezwykle ważną rolę odgrywa gwarancja. Jeżeli pojazd był już wcześniej zarejestrowany (wyjątek stanowią auta powystawowe), umowa gwarancyjna zaczęła płynąć. Autoryzowani dealerzy i właściciele aut podemonstracyjnych w takich wypadkach dorzucają tzw. gwarancję rozszerzoną, która częściowo rekompensuje stracony okres.

Wady samochodów demonstracyjnych

Zakup auta demonstracyjnego niesie ze sobą kilka wad. Przede wszystkim, jest to samochód nienowy. Wcześniej mogło korzystać z niego wielu kierowców i klientów. Im więcej jazd testowych, tym większa eksploatacja auta. Salony zobowiązały się do naprawiania na bieżąco wszelkich usterek zewnętrznych, jednak pracownicy nie sprawdzali regularnie stanu podzespołów (klocków i tarcz hamulcowych, amortyzatorów). Jeżdżenie na wysokich obrotach, mocne wciskanie gazu na zimnym silniku i testy maksymalnego przyspieszenia mogły odcisnąć swoje piętno.

Istnieje ograniczona liczba samochodów demonstracyjnych. Większy wybór jest na rynku wtórnym czy w nowoczesnych salonach. Auto podemonstracyjne bierze się z pełnym asortymentem – nie ma możliwości wprowadzenia modyfikacji. Każdy przyszły nabywca powinien też pamiętać o skróconym okresie gwarancyjnym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here