Motoryzacja

Jakie podnośniki są wykorzystywane przy serwisie motocykli?

  • 25 czerwca, 2021
  • 5 min read
Jakie podnośniki są wykorzystywane przy serwisie motocykli?

Poruszanie się motocyklem od zawsze stanowiło wyraz fascynacji możliwościami maszyn tego rodzaju. Wraz z upowszechnieniem się jednośladów stały się one jednak także wygodnym środkiem lokomocji, pozwalającym na łatwe i szybkie przemieszczanie się. Wraz ze zmianami profilu użytkowników wzrósł też popyt na korzystanie z usług serwisów motocyklowych, a tym samym zwiększyło się zapotrzebowanie na ułatwiające obsługę podnośniki motocyklowe.

Dlaczego podnośniki będą przydatne przy serwisowaniu motocykli?

Rosnąca popularność jednośladów sprawia, że powiększa się liczba użytkowników, którzy są zainteresowani profesjonalnym serwisowaniem swoich maszyn. Motocykle są pojazdami, które mają duże możliwości, jeśli chodzi o stosunek masy własnej do mocy montowanych jednostek napędowych, co często składnia do nieco bardziej ofensywnej jazdy. Intensywnie eksploatowane podzespoły muszą jednak być regularnie poddawane przeglądom, a wszystkie awarie powinny być błyskawiczenie i fachowo usuwane, ponieważ wpływają zwykle nie tylko na osiągi maszyn, ale także na bezpieczeństwo ich użytkowania. Szybka i sprawna obsługa wymaga jednak stosowania odpowiedniego sprzętu oraz profesjonalnego wyposażenia warsztatu oferującego takie usługi. Jednym z akcesoriów, których nie może zabraknąć w szanującym się warsztacie, jest wygodny podnośnik motocyklowy – podkreśla przedstawiciel firmy TECHSUL, zajmującej się dystrybucją profesjonalnego wyposażenia warsztatowego.

Podnośniki warsztatowe są szeroko wykorzystywane w serwisach samochodowych. W zależności od profilu działalności stosuje się zarówno konstrukcje dwukolumnowe, jak i podnośniki nożycowe różnych typów. Podobne rozwiązania są wybierane również do serwisowania motocykli. W tym przypadku powodem, dla którego cieszą się one zainteresowaniem mechaników, jest jednak raczej chęć zapewnienia dobrej stabilności oraz usprawnienie procedur serwisowych dzięki poprawie ergonomii.

Ustawienie motocykla w pozycji pionowej wymaga skorzystania z zamontowanej stopki – w niektórych modelach centralnej, w innych bocznej. Choć pozwala to na wygodne parkowanie maszyny może zupełnie nie sprawdzać się podczas serwisowania jednośladu, ponieważ nie zawsze gwarantuje dobrą stabilność. Warto pamiętać, że duże motocykle mogą ważyć nawet kilkaset kilogramów, a każda wywrotka to nie tylko zagrożenie dla mechanika, ale również niebezpieczeństwo poważnych i kosztownych uszkodzeń. Problemem wiążącym się z obsługą motocykli jest też niewygodna wymuszona pozycja podczas pracy. O ile w przypadku własnoręcznego wykonywania niektórych napraw czy czynności obsługowych przy własnym motocyklu nie będzie to zwykle stanowiło problemu, o tyle w profesjonalnym warsztacie oznacza to szybkie zmęczenie i ciągłe nadwyrężanie mięśni, ścięgien i stawów u osób dokonujących napraw.

Jak są zbudowane podnośniki motocyklowe i jak działają?

Najpopularniejsze i najczęściej wybierane rodzaje urządzeń pomagających w obsłudze motocykli to różnego rodzaju podstawki, które umożliwiają wprawdzie stabilne podtrzymanie maszyny, nie nadają się jednak ani do zwiększenia ergonomii stanowiska pracy, ani do czynności związanych z demontażem kół. Do wykonania tego rodzaju napraw niezbędne będą dedykowane podnośniki motocyklowe o jednej z najczęściej spotykanych konstrukcji.

Podnośnik motocyklowy może wykorzystywać jedno z kilku rozwiązań, zarówno jeśli chodzi o samą konstrukcję mechanizmu podnoszenia, jak i metodę mocowania i unieruchamiania maszyny. W przypadku możliwości utrzymywania motocykla w odpowiednim położeniu najczęściej wybieranymi sposobami są podpórki pod przednie albo tylne koło, a często także zestaw obejmujący obie możliwości. Innym stosowanym rozwiązaniem jest montaż pojazdu za wahacz albo osadzenie maszyny na specjalnym siodle podkładanym pod główkę ramy. Takie rozwiązanie jest na tyle uniwersalne, że dobrze sprawdza się przy maszynach o różnej charakterystyce.

Kluczowym mechanizmem podnośnika, zwłaszcza przy obsłudze cięższych maszyn, okaże się jednak sposób jego podnoszenia. Jednymi z najczęściej wybieranych konstrukcji są podnośniki motocyklowe nożycowe, wyposażone w odpowiednią platformę najazdową oraz system unieruchamiania maszyny. Podobnie jak w przypadku podnośników samochodowych podniesienie i opuszczenie platformy następuje dzięki przesuwaniu pary mechanizmów nożycowych, których jedne dolne zakończenia są przytwierdzone do obrotowych sworzni, a drugie przesuwają się po prowadnicach. Ich przemieszczanie jest możliwe dzięki nożnej pompie hydraulicznej, która powoduje przepływ czynnika hydraulicznego i wysuwa albo chowa tłoczysko, a zarazem unosi albo obniża platformę roboczą. Takie rozwiązanie nie tylko zmniejsza koszt zakupu, ale również eksploatacji urządzenia, które nie potrzebuje żadnego zewnętrznego zasilania, a w przypadku mas spotykanych w motocyklach nożna obsługa mechanizmu nie stanowi dużego wyzwania ani nie jest zbyt czasochłonna.