Ludzkie życie nie ma ceny, a nawet jedna chwila w przypadku akcji ratowniczej może być na wagę złota. Dlatego bardzo ważne jest umożliwienie pojazdom uprzywilejowanym sprawnego przejazdu. Korytarz ratunkowy jest tworzony w celu zrobienia przestrzeni pojazdom uprzywilejowanym. Jest bardzo ważny w przypadku autostrad i ekspresówek ze względu na to, że nawet niewielka kolizja może spowodować bardzo duży korek. O czym nie można zapominać, tworząc korytarz ratunkowy?

Regulacje prawne

Korytarz ratunkowy uregulowany prawnie jest między innymi w Austrii, Niemczech, Czechach, Słowenii, Szwajcarii oraz w Polsce.

W Polsce pierwszy raz regulacja prawna dotycząca korytarza życia, pojawiła się w kodeksie drogowym szesnastego października 2019 roku.

Zasady działania

Warto wspomnieć, że każdy każda osoba kierująca pojazdem ma obowiązek stworzenie korytarza ratunkowego pojazdom służb ratunkowych. Oznacza to, że uczestnik ruchu drogowego ma obowiązek niezwłocznie usunąć samochód z drogi lub w razie potrzeby zatrzymać się.

W wypadku wzmożonego ruchu kierowca, który porusza się lewym pasem na jezdni z dwoma pasami ruchu ma obowiązek zjechać jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu. Natomiast uczestnik ruchu drogowego , który jest na prawym pasie musi zjechać jak najbliżej prawej krawędzi pasa.

Kierowca ma również możliwość zjechania na pobocze albo pas rozdzielający.

Osoba kierująca pojazdem może wrócić do normalnego toru jazdy dopiero, gdy pojazd uprzywilejowany przejedzie.

Za nieutworzenie korytarza życia w Polsce grozi mandat karny w wysokości dwustu złotych, a w Niemczech nawet do trzech tysięcy euro.

Tworzenie korytarza ratunkowego efektywnie skraca dojazd pojazdów uprzywilejowanych do miejsca wypadku. Gdyby nie korytarz życia większe samochody, takie jak wozy strażackie nie miałyby możliwości szybszego dojazdu na miejsce zdarzenia, jadąc pasem awaryjnym. Korytarz ratunkowy może skrócić drogę nawet o sześć minut.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here