Motoryzacja

Zawieszenie pneumatyczne – co to znaczy?

  • 21 stycznia, 2021
  • 3 min read
Zawieszenie pneumatyczne – co to znaczy?

Przez wiele lat samochody konstruowane były w oparciu o klasyczne zawieszenia i stalowe sprężyny. Obecnie jednak coraz głośniej robi się o ich alternatywie, którą są zawieszenia pneumatyczne Airmatic. Oferują one wysoki komfort jazdy, redukując wstrząsy. A wszystko to dzięki całkiem nowej technologii.

Jak działa zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne typu Airmatic, to rodzaj zawieszenia zbudowanego z miechów, w których zawarty jest sprężony azot. Innym niezwykle ważnym elementem tego układu jest kompresor, którego praca jest wywoływana pracą silnika lub układu elektrycznego. Całości towarzyszy ogromna liczba czujników.

Sprawdź nasz sklep: miech gl

Zawieszenie pneumatyczne wpływa na komfort jazdy

Zastosowanie sprężonego azotu zamiast ciężkich elementów zawieszenia umożliwia znacznie wyższą redukcję drgań i wstrząsów. W niektórych modelach samochodów możliwe jest modulowanie ugięcia zawieszenia podczas jazdy na zakrętach. Umożliwia to właśnie zawieszenie Airmatic. Takie rozwiązanie polepsza przyczepność, przez co znacznie podwyższa bezpieczeństwo jazdy.

Zachowanie stałego prześwitu samochodu

Ogromną zaletą posiadania układu pneumatycznego jest możliwość zachowania stałego prześwitu samochodu. Odbywa się to w sposób niezależny od działających nierównomiernie sił. Powoduje to, że rozwiązanie takie jest wyjątkowo korzystne w autach typu kombi. wykorzystuje się w nich zawieszenie tylko na tylnej osi pojazdu. Zawieszenie pneumatyczne ma także istotne znaczenie w trakcie holowania przyczepy.

W jakich samochodach stosuje się zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne Airmatic stosuje się często w SUV-ach, autach terenowych i limuzynach. Niektóre modele jak na przykład Audi A6 allroad, Porsche Cayenne czy BMX X5, są wyposażone we zainstalowane specjalne oprogramowanie umożliwiające zmianę prześwitu samochodu. Ma to znaczenie na przykład na autostradach. Po zjeździe z trasy szybkiego ruchu w przeciągu kilku chwil, samochód może wrócić do zwiększonego prześwitu.

Sklep Airmatic: miech w211

Rozwinięciem układu pneumatycznego zostało zawieszenie adaptacyjne, które zostało zastosowane na przykład w Audi A8 II generacji. Zawieszenie adaptacyjne umożliwia dostosowanie prześwitu samochodu w zależności od prędkości z jaką przemieszcza się samochód. Wraz ze wzrostem prędkości, samochód obniża środek ciężkości.

Na czym polega serwis układu pneumatycznego

Samochody, w których umieszczono zawieszenie pneumatyczne są zaprojektowane tak, aby wytrzymały przebiegi nawet 300-400 tys. kilometrów. Nie mniej jednak istotne jest przeprowadzanie systematycznych przeglądów tego układu. znalezienie drobnych usterek może uchronić przed poważną awarią, która wiąże się często z dużymi kosztami naprawy. Sam przegląd jest bardzo czasochłonny. Zaleca się wykonywanie go po każdej zimie.

specyficznym objawem mogącym sygnalizować usterkę układu pneumatycznego jest syczenie oraz opadanie samochodu w kierunku jednego z kół. W takiej sytuacji należy szybko zwrócić się do mechanika w celu uniknięcia poważnej awarii.

Wpływ lasu na organizm
Poprzedni artykuł

Slow Life. Co to takiego?
Następny artykuł